Medieguidelines
Håndtering af selvmord i pressen.
Medieomtale kan bidrage til selvmordsforebyggelse
Mediernes formidling af emnet selvmordsadfærd kan aktivt bidrage til forebyggelse af selvmord.
Forskning viser at omtale af selvmord, afhængig af afrapporteringen, kan have en henholdsvis positiv eller negativ effekt i forhold til efterfølgende selvmordsadfærd hos modtagerne.
En dramatisk og sensationel formidling af særligt kendte menneskers selvmord kan føre til en stigning i antallet af selvmord blandt tilsvarende aldersgrupper og brug af samme metode fx blandt geografisk relaterede befolkningsgrupper eller sårbare individer. Det samme gælder for forsidestof med illustration og fotos af eventuelle lokationer eller metoder.
Werther-effekten
Man kalder den negative påvirkning af mediernes formidling Werther-effekten, opkaldt efter Goethes roman ’Den unge Werthers lidelser’ fra 1774, hvor den unge Werther var ulykkeligt forelsket og tog sit eget liv. Dette ledte til, at flere unge mænd i perioden også tog deres eget liv mens de var i besiddelse af bogen eller klædt som Werther. Romanen blev som følge af dette forbudt af kirken.
Papageno-effekten
Modsat kalder man forebyggende formidling, Papageno-effekten, opkaldt efter Mozarts ’Tryllefløjten’. I operaen reddes den selvmordstruede Papageno af barneånder, som foreslår alternative løsninger på hans store savn til Papagena.
Fokus er her på en formidling af at selvmordstanker kan opstå, men at man kan komme igennem disse bl.a. ved at få hjælp fra andre. Overført til medieberetninger kan dette bestå af en case, dvs. en person, der har haft det svært, men som er kommet igennem den psykiske smerte og har fundet sig til rette i livet igen. Al formidling om emnet bør som minimum efterfølges af oplysninger om, hvor man kan søge hjælp.
Der findes evidens for effekten af såvel hensigtsmæssig som uhensigtsmæssig fremstilling i medierne.
Guidelines
WHO har i samarbejde med ledende internationale eksperter udarbejdet et sæt medieguidelines med anbefalinger til formidling for både traditionelle og sociale medier. Disse retningslinjer er oversat til dansk og kan tilgås via nedenstående link.
Gør gerne
Oplys om, hvor man kan få hjælp
Objektiv beskrivelse
Informer befolkningen, så mytedannelse undgås
Udvis særlig opmærksomhed ved kendte menneskers selvmord
Udvis hensyn til efterladte
Vær opmærksom på medieprofessionelles personlige involvering
Gør ikke
Gør ikke selvmord til forsidestof
Undgå sensationel beskrivelse (selvmord er ikke en løsning på svære problemer)
Beskriv ikke metoden eller stedet i detaljer
Ingen sensationelle over- eller underskrifter
Brug ikke billeder, fotos eller links